GAYA HIDUP SIHAT BANTU KAWAL STRESS

 




APA ITU GAYA HIDUP SIHAT ?

"Gaya hidup sihat dijelas dengan lebih mudah sebagai satu amalan yang boleh meningkatkan tahap kualiti kesihatan dan meninggalkan tabiat yang memudarat kesihatan terutamanya pemakanan dan stress berlebihan . Ia juga memberi impak positif kepada seseorang lebih cergas , Keluarga  yang bahagia dan Masyrakat yang sihat otak yang cergas .

Gaya hidup sihat adalah kunci paling utama  kesejahteraan kepada seseorang , seseorang yang sihat pastinya akan memain peranan yang sihat dan aktif kepada Agama , Bangsa dan Negara yang Sihat. Gaya Hidup sihat yang nak saya sampaikan disini betapa pentingnya kita semua mempunyai kesihatan fizikal yang sihat , minda yang sihat , sosial yang sihat , serta bebas dari segala penyakit yang boleh  menjejaskan aktiviti harian kita kepada keluarga dan impak merosotkan ekonomi Negara.

5 AMALAN  MENINGKATKAN GAYA HIDUP YANG LEBIH SIHAT.

MENJAGA PEMAKANAN HARIAN

1. Seperti yang kita tahu sejak dibangku sekolah lagi , untuk menjadi lebih sihat dan cergas kita semua harus bermula dari rumah  menitik berat tentang gaya hidup yang lebih sihat , mengambil berat tentang penjaga pemakanan hariaan kita.Pengambilan makanan yang seimbang ialah berdasarkan piramid yang disarankan lebih lengkap nutrisi harian kita.

SENAMAN DAN RIADAH

2. Kita disarankan senaman sekurangnya 3 kali dalam seminggu untuk meningkatkan lagi fungsi otak dan melindungi otak dari menjadi  lemah untuk berfikir dan meningkatkan lagi metabolisme seseorang supaya jantung lebih sihat , aliran darah berfungsi dengan baik , merangsang  pengeluaran hormon ke sel sel otak  untuk hidup lebih sihat fizikalnya .

3. JAUH DARI TEKANAN DIRI 

Tukar gaya hidup  luangkan masa untuk diri sendiri Healing bersama dengan orang tersayang , bersenam amalkan pemakanan yang sihat , cukupkan vitamin dan nutrisi dengan pegambilan supplement organik . Hidup yang  membuatkan kita semakin tertekan arus perubahan yang semakin moden dan tidak sihat , tak cukup masa . Ramai dari kalangan kita tidak menyedari bahawa mereka mengalami gangguan emosi yang boleh menyebabkan seseorang itu 'burnout' sekiranya dibiarkan berlarutan. Antaranya Hilang minat , terlalu sensitif , Mudah putus asa dan tiada keinginan untuk majukan diri disebakan kesihatan semakin merosot .

4. MENJAGA KEBERSIHAN RUMAH DAN PERSEKITARAN .

Kita cuba yang terbaik demi keluarga dan orang yang kita sayang mengamalkan kegunaan harian yang beyon organic seperti pencuci baju , sabun basuh pinggan , mandian , shampoo elak dari  mengunakan bahan yang mengandungi bahan beracun seperti bahan kimia bebas dan terlarang membuatkan kita mudah jatuh sakit.

5. Menghindarkan diri daripada aktiviti NEGATIF 

Ibu bapa adalah contoh yang terbaik kepada anak anak untuk memainkan peranan penting dalam keluarga . Perkara yang negatif yang menjadikan anak-anak semakin tak sihat cuba elakkan.Membenarkan anak-anak hari hari minum air bergas , membeli gula-gula membiarkan anak bermain gadget terlalu lama.

Persoalan 

Adakah kita mampu lakukan semua perkara diatas ?

Disebabkan perubahan  zaman yang semakin moden , terutama Bahan mentah yang kita ambil untuk keperluan harian seperti beras , sayur , ikan , ayam  telah diubah suai disuntik  supaya  subur  dan cepat besar . Kemudian diubah , bukan lagi genetik sebenar . ( GMO )

Apa itu GMO ?

Genetically Modified Organism . Kebanyakkan industri hari ini banyak mengunakkan GMO untuk  meningkatkan pertumbuhan (lebih cepat, lebih besar, atau lebih banyak), menambah nutrisi yang terkandung, menjaga keberlanjutan, ketahanan terhadap hama. Kita dinasihatkan makan makanan seimbang untuk lengkapkan lagi nutrisi dalam badan tanpa kita sedari hari-hari kita ambil pemakanan yang boleh merosakkan tubuh badan sendiri ia kabanyakkannya ada racun. 

Kenapa kita mudah sakit ?

" TEPUK DADA TANYALAH SELERA "


Adakah cukup dan lengkap NUTRISI dalam badan ?

JAWAPAN : TAK.

Badan kita seperti block puzzle , kita perlu topup makanan tambahan untuk keperluan harian kita , seperti supplement organik yang selamat dan berkesan .








Dalam kehidupan hari ini sangat ditekankan perkara penting seperti dibawah 


1) Exercise 

2) Control level of stress

3) Eat healthily

4) Supplement wisely 

Supplement adalah untuk menampung Nutrisi gap dalam badan. Jika rasa badan memang cukup nutrsi (makanan sentiasa seimbang), maka tidak perlu dah ambil Supplement.Supplement ni cuma makanan TAMBAHAN. Ianya pelengkap kepada keperluan Nutrisi yg dpt dari pemakanan yg kita makan hari2. 

Kenapa nak kena lengkap kan Nutrisi??

Supaya setiap satu SISTEM dalam badan dapat berfungsi dgn sebaiknya. 
Ibarat jigsaw puzzle di bawah. Kalau lompong, maka fungsi pun terjejas.
Supplement boleh diganti kan dgn real food yg mencukupi. 

Kira "block warna merah" tu, kalau dh cukup dengan real food (complete semua Vit A, C, E, etc) so tak adalah istilah Supplement.

Di zaman moden ini, sesetengah kita TAK MAMPU nak pastikan zat yg mencukupi untuk badan. 
Maka nak atau tidak, kena top up dengan Supplements.

Nak pilih Supplements mana pula?? 

Here comes to another Topic (Why I Chose Shaklee)

Cuma ilmu Nutrisi ni, ramai yang salah anggap.
Ilmu Nutrisi ni adalah Preventive Medicine. Ianya tak sama langsung dengan Curative Medicine. 
Kalau sakit, memang perlu dapatkan rawatan dari yg pakar.Dan bila sakit, masih perlu jaga keperluan nutrisi badan,

Sebab nya... kalau ambik ubat sekalipun, tapi pemakanan tak jaga, memang tak ke mana juga. Sakit pasti berulang...

So penting jaga NUTRISI intake you, yer dear ~

Bila tak jaga, maka akan datang lah penyakit seperti:

1) Tekanan darah tinggi

2) Diabetes

3) Sakit jantung

4) Kanser

5) Migrain

... dan lain2.

Saya berkongsi tentang ilmu Nutrisi dan juga kandungan vitamins Shaklee sebagai salah satu ikhtiar.

Do No Harm 

Just sharing about nutrition; pemakanan yang sel kita perlukan gitewww .













UNTUK SEBARANG PERTANYAAN MENGENAI NUTRISI BOLEH KETIK LINK DIBAWAH.

HUBUNGI SAYA  ( MAYA ) 

CONTACT : CALL (018-2436154 )

Click to WHATSAPP

FACEBOOK : Maya Abdul Halim

INSTAGRAM : mayaabdulhalim

#blogmegashaklee #shakleetriumph2023 #shakleethrive2023

Comments

Popular posts from this blog

TESTIMONI SHAKLEE

WANITA BUAT DUIT DENGAN SPA ( BOTG )

PENGEDAR SHAKLEE SELANGOR